۲ آبان ۱۴۰۳، ۹:۲۳

کشاورز مطرح کرد؛

جزییاتی از قانون الزام به ثبت رسمی معاملات اموال غیرمنقول

جزییاتی از قانون الزام به ثبت رسمی معاملات اموال غیرمنقول

سخنگوی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور جزییاتی از قانون الزام به ثبت رسمی معاملات اموال غیرمنقول را تشریح کرد.

به گزارش خبرنگار مهر، نشست خبری صفدر کشاورز سخنگوی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور با موضوع قانون الزام به ثبت رسمی معاملات اموال غیرمنقول، اجرای قانون حدنگاری و خدمات الکترونیکی ثبتی صبح امروز چهارشنبه ٢ آبان ١۴٠٣ برگزار شد.

کشاورز در ابتدا با اشاره به اینکه قانون الزام تکالیف بسیاری را برای سازمان و هم بر دستگاه‌های اجرایی دولت و همچنین برای مردم تعریف کرده است، گفت: آشنایی با این تکالیف می‌طلبد تا موارد به صورت شفاف تعریف شود.

وی گفت: قانونگذار در قانون پیش بینی کرده تمام نقل و انتقالات به صورت رسمی انجام بگیرد، مطابق این قانون ظرف یک سال سامانه‌ای تحت عنوان سامانه ساماندهی اسناد عادی را راه‌اندازی می‌کنیم و پس از یک سال هرگونه نقل و انتقال در کشور به صورت رسمی انجام خواهد گرفت.

ساماندهی مشاوران املاک

کشاورز ادامه داد: هدف دوم موضوع ساماندهی مشاوران املاک است. مشاوران به عنوان مبدا و آغازگر اسناد هستند، مطابق قانون مشاوران املاک نسبت به نقل و انتقال پیش‌نویس تفاهم بین خریدار و فروشنده را وارد سامانه خواهند کرد و به دفاتر اسناد رسمی ارسال می‌کنند. همچنین هدف دیگر این قانون رفع موانع و تسهیل صدور اسناد مالکیت است.

کشاورز ادامه داد: امکان صدور سند مالکیت برای اراضی زیر حد نصاب وجود نداشت که در این قانون آن موانع برطرف شده و امکان صدور سند مالکیت برای همه اراضی در کشور فراهم است.

سخنگوی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور بیان کرد: امیدواریم با اجرای صحیح و دقیق این قانون و با مشارکت همه دستگاه‌ها که برای این قانون تکالیفی دارند شاهد ساماندهی خوبی در عرصه املاک کشور باشیم.

وی در خصوص رتبه بندی دفاتر اسناد گفت: مطابق ماده ۵٨ آئین نامه سازمان ثبت مکلف شده با تعیین شاخص‌ها در عملکرد، رتبه بندی کند. با توجه به دستور عمل سازمان مواردی پیش بینی شده برای اینکه سران دفاتر را رتبه بندی کنیم.شاخص‌ها همچنان تصویب نشده برای همین وارد جزئیات آن نمی‌شوم. بحث تخلفات انتظامی یکی از شاخص‌های رتبه بندی و همچنین بحث انضباط و رعایت مقررات از جمله شاخص‌های اثر گذار خواهد بود.

اصلاحاتی در قانون پیش فروش ساختمان

وی ادامه‌داد: در قانون پیش فروش ساختمان برای اینکه سازنده بتواند قبل از احداث پیش فروش کند ضوابطی مطرح بود، اما به دلیل پیچیدگی‌ها امکان پیش فروش ساختمان و تنظیم سند مقدور نبود بنابراین مطابق قانون اصلاحاتی انجام گرفت از جمله آگهی، بحث داوری و شناسنامه فنی حذف شد. در حال حاضر امکان تنظیم سند وجود دارد و امکان انتقال رسمی نیز امکان پذیر است.

سخنگوی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور درباره نوع مشارکت مشاورین املاک در اجرای قانون الزام به ثبت رسمی گفت: سامانه کاتب در دو موضوع با مشاورین املاک مرتبط است. بحث اسناد صادره بعد از لازم‌الاجرا شدن قانون این طور است که مشاورین املاک فقط می‌توانند پیش‌نویس قرارداد معاملات را تنظیم و آن را برای تنظیم سند به دفاتر اسناد رسمی ارسال کنند. از ۱۵ مرداد شرایط اتصال مشاورین به سامانه برای تمام مشاورین فراهم شده است و از طریق سامانه کاتب که مشاورین املاک به این سکو مراجعه می‌کنند و با وارد کردن شماره ملی املاک به سامانه دسترسی پیدا می‌کنند و پیش‌نویس را به دفاتر اسناد رسمی ارسال می‌کنند.

۱۷۵ هزار مشاور املاک دارای پروانه کسب داریم

وی افزود: در کل کشور در مجموع ۱۷۵ هزار مشاور املاک دارای پروانه کسب داریم. تا کنون ۴۰ هزار مشاور دارای پروانه کسب معتبر به سکوی کاتب وصل شده‌اند.

وی گفت: بخش دوم ارتباط مشاورین به کاتب به این صورت است که با توجه به اینکه قانون‌گذار برای تنظیم قراردادهای برای قبل از لازم الاجرا شدن قانون الزام را مجاز دانسته است، سازمان ثبت اسناد با دو شرط یک؛ ملکی که می‌خواهد نقل و انتقال یابد، باید دارای سند مالکیت باشد چه سند دفترچه‌ای و چه سند حدنگاری صادره قبل از لازم‌الاجرا شدن قانون الزام و دوم؛ استعلام مالکیت که امکان ثبت در کاتب را فراهم کرده است که تا کنون قریب ۴۶ هزار سند در کاتب ثبت شده است.

رونمایی از سامانه جامع املاک کشور

وی گفت: سامانه جامع املاک کشور نیز برای سال ٩٢ است بازطراحی آن با رویکرد خود کاربری و برون سپاری را پیش بینی کردیم و از اول اردیبهشت قرارداد اش منعقد شده که ثبت شرکت‌ها از ١۴٠١ با رویکرد ساده سازی و هوشمندسازی شروع شد به زودی رونمایی خواهد شد.

در دی ماه آزمون دفتریاری برگزار خواهد شد

کشاورز گفت: سازمان ثبت مکلف شده هر ساله آزمون سردفتری را برگزار کند آذرماه ١۴٠١ اولین آزمون برگزار شد که ۵٢ هزار شرکت کننده داشته نهایت ٩هزار قبولی داشتیم، در مجموع ابلاغ یک هزار و بیست سردفتر اعلام شد و ۴ هزار نفر نیز در حال انجام کارآموزی هستند.

سخنگوی سازمان ثبت اسناد و املاک خاطرنشان کرد: آزمون ١۴٠٢ نیز نتایج آن در مرداد ماه اعلام شد در حال حاضر در حال انجام بارگذاری مدارک هستیم. آزمون بعدی در شهریور با مشارکت ٣٢ هزار و ٣۶ نفر بود که نتایج همچنان اعلام نشده و قول داده اند تا پایان هفته نتایج اعلام شود.

وی گفت: در دی ماه آزمون دفتریاری برگزار خواهد شد. آزمون سردفتران ازدواج و طلاق نیز در ٢٠ مهر برگزار شد که نتایج آن توسط سازمان سنجش اعلام نشده است.

جزئیات خبر ادامه دارد…

کد خبر 6265834

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha